Wrocław: Przeszkody w modernizacji torowisk na Łokietka – co dalej?

Modernizacja torowisk tramwajowych na ulicy Łokietka i placu Świętego Macieja to temat, który budzi wiele pytań wśród wrocławian. Projekt ten jest częścią szeroko zakrojonego programu TORYwolucja, mającego na celu poprawę infrastruktury tramwajowej w mieście. Jednak już na starcie pojawiły się przeszkody – oferty złożone w przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej znacznie przewyższają możliwości finansowe miasta. Czy prace ruszą zgodnie z planem? Oto najważniejsze informacje, które powinny znać osoby korzystające z komunikacji miejskiej w tej części Wrocławia.
Oferty wyższe niż przewidywano – sytuacja finansowa projektu
W ostatnich dniach sierpnia przeprowadzono otwarcie ofert w przetargu na wykonanie projektu modernizacji torowisk na ul. Łokietka oraz pl. Świętego Macieja. Do zamówienia zgłosiły się dwie firmy – warszawska CONE AMG Sp. z o.o., proponując cenę 268,9 tys. zł, oraz firma Progreg Paweł Kudelski z Sierpca, która zaproponowała aż 553,5 tys. zł. Tymczasem MPK Wrocław zarezerwowało na ten cel tylko 92,2 tys. złotych. Już najtańsza oferta przekracza dostępny budżet o blisko 177 tys. zł, co powoduje konieczność szczegółowej weryfikacji i prawdopodobnego szukania dodatkowych środków lub ponownego ogłoszenia przetargu.
Na decyzję, czy i jak projekt będzie realizowany, trzeba jeszcze poczekać. MPK Wrocław analizuje obecnie wszystkie złożone oferty nie tylko pod kątem ceny, ale także zgodności z wymogami formalnymi. Wnioski z tej analizy będą kluczowe dla dalszych losów inwestycji.
Zakres planowanej przebudowy – na czym mają polegać prace?
W ramach planowanych działań przewiduje się wymianę 465 metrów pojedynczego toru tramwajowego wraz z podbudową. Zakres robót obejmuje odcinek od budynku przy ul. Łokietka 4 aż do rejonu placu Świętego Macieja 15. Jednym z istotniejszych elementów inwestycji jest montaż nowoczesnych smarownic – specjalnych urządzeń wydłużających żywotność torowisk i poprawiających komfort podróżowania tramwajem. Inwestycja ta ma mieć istotny wpływ zarówno na codzienne funkcjonowanie komunikacji miejskiej, jak i na zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury w przyszłości.
Dlaczego koordynacja z innymi remontami jest konieczna?
Prace na Łokietka i pl. Świętego Macieja nie mogą być prowadzone w oderwaniu od innych miejskich inwestycji infrastrukturalnych. Szczególnie istotne jest zsynchronizowanie harmonogramu modernizacji torowisk ze zbliżającym się remontem węzła Drobnera – Dubois, którym zarządza spółka Wrocławskie Inwestycje. Jeżeli miejskie służby nie zadbają o właściwe rozplanowanie prac, okoliczne ulice mogą zostać sparaliżowane, a komunikacja tramwajowa w tym rejonie – poważnie zakłócona. Dlatego jednym z warunków rozpoczęcia przebudowy na Łokietka i pl. Świętego Macieja jest wcześniejsze zakończenie robót na skrzyżowaniu Pomorskiej z Dubois.
Co dalej z inwestycją? Perspektywy na najbliższe miesiące
Modernizacja torowisk w sercu Nadodrza to inwestycja, na którą czekają zarówno pasażerowie MPK, jak i mieszkańcy okolicznych kamienic. Zarówno wybór wykonawcy dokumentacji, jak i późniejsza realizacja prac stoją jednak pod znakiem zapytania ze względu na ograniczenia budżetowe. Jeżeli MPK Wrocław zdecyduje się zwiększyć środki na to zadanie lub uzyska wsparcie z zewnątrz, modernizacja ma szansę ruszyć jeszcze w tym roku. W przeciwnym razie możliwe jest opóźnienie całego przedsięwzięcia.
Bez względu na scenariusz, jeden element pozostaje kluczowy: skoordynowanie wszystkich miejskich remontów tak, by nie pogorszyć warunków życia mieszkańców i nie zakłócić komunikacji. Na ostateczne decyzje w sprawie modernizacji ul. Łokietka i pl. Świętego Macieja trzeba jeszcze poczekać, ale mieszkańcy mogą być pewni, że o wszystkich istotnych ustaleniach będą informowani na bieżąco.