Wrocław: Przebudowa ul. Mickiewicza wstrzymana z powodu budżetowych zawirowań! Co dalej?

W ostatnich dniach we Wrocławiu doszło do nieoczekiwanego zwrotu sytuacji. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) postanowiło unieważnić przetarg związany z przebudową ul. Mickiewicza. Powodem tej decyzji były zbyt wysokie koszty przedstawione przez oferentów, co zakłóca dotychczasowy harmonogram prac nad miejskimi torowiskami. Wstępne założenia przewidywały opracowanie dokumentacji projektowej w okresie wakacyjnym z rocznym czasem realizacji, ale teraz plany te muszą zostać przeanalizowane na nowo.

Budżetowy problem: brak wystarczających funduszy

26 sierpnia przeprowadzono otwarcie ofert dotyczących opracowania dokumentacji projektowej dla ul. Mickiewicza. Zgłoszenia złożyły trzy firmy: krakowska CONE AMG Sp. z o.o., która wyceniła swoje usługi na 1,14 mln zł, warszawska Progreg Sp. z o.o. z ofertą 1,64 mln zł, oraz również warszawska Databout Sp. z o.o., proponując cenę 2,66 mln zł. MPK Wrocław na ten cel zarezerwowało jedynie 621,4 tys. zł, z czego 221,4 tys. zł miało być przeznaczone na prace związane z siecią. Żadna z ofert nie zmieściła się w przewidzianym budżecie, co skłoniło MPK do unieważnienia przetargu zaledwie dwa dni po jego otwarciu.

Zakres planowanej przebudowy ul. Mickiewicza

Przebudowa ul. Mickiewicza obejmuje gruntowne prace związane z jezdnią, torowiskiem oraz przystankami. W ramach projektu planowana jest wymiana 3140 metrów toru pojedynczego. Odcinki od Wajdy do Wystawowej oraz skrzyżowanie z ul. Kopernika mają zostać pokryte betonem, podczas gdy fragmenty Wystawowa – Kopernika i Kopernika – Paderewskiego mają zostać przekształcone w zielone torowiska. Na skrzyżowaniach torowiska z wjazdami do posesji zaplanowano instalację wzbudzanej sygnalizacji świetlnej. Ponadto, ponad 20 słupów trakcyjnych ma zostać wymienionych lub odnowionych.

Modernizacja torowisk we Wrocławiu

Miasto Wrocław nieustannie rozwija swoją infrastrukturę tramwajową. Ostatnio otwarto oferty na dokumentację projektową dla ul. Teatralnej i Mostu Pokoju, które również przekroczyły budżetowe założenia. Dodatkowo, wybrano wykonawcę projektu trasy tramwajowej na Księże Wielkie, co wskazuje na determinację miasta, aby mimo trudności finansowych poprawiać stan torowisk.

Przyszłość przebudowy ul. Mickiewicza pozostaje niepewna. MPK Wrocław musi teraz przeanalizować swoje zasoby finansowe oraz strategie, aby umożliwić realizację planów bez dalszych opóźnień.

Podjęta decyzja przez MPK o unieważnieniu przetargu na przebudowę ul. Mickiewicza ilustruje trudności w zrównoważeniu ambitnych planów modernizacyjnych z realiami budżetowymi. Wrocław nie jest w tej sytuacji osamotniony, gdyż podobne wyzwania stoją przed wieloma miastami pragnącymi rozwijać swoją infrastrukturę miejską. Mimo to, miasto konsekwentnie stara się znajdować innowacyjne rozwiązania, które pozwolą na realizację kluczowych projektów.