Tramwaje wracają na Klecinę! Nowa mijanka zakończona, koniec z autobusami zastępczymi

Po długotrwałych pracach infrastrukturalnych, ul. Przyjaźni we Wrocławiu wkrótce ponownie otworzy się na tramwaje. Zrealizowana inwestycja obejmuje budowę nowej mijanki, co oznacza powrót komunikacji szynowej w tym rejonie miasta. Rozpoczęte w lipcu przedsięwzięcie, zlecone przez MPK Wrocław, miało na celu stworzenie całkowicie nowej infrastruktury torowej. Kluczowym elementem było także zainstalowanie systemu sterowania i ogrzewania na przystanku „Sąsiedzka”, co ma usprawnić funkcjonowanie tramwajów.
Końcówka prac na ul. Przyjaźni
Z komunikatu Urzędu Miejskiego Wrocławia wynika, że prace przy przystanku „Przyjaźni” dobiegają końca. Nowe torowisko liczy 65 metrów, a jego budowa, obejmująca również instalację dwóch zwrotnic, kosztowała prawie 5 milionów złotych. Dzięki tym inwestycjom przepustowość trasy ma znacząco wzrosnąć, eliminując konieczność oczekiwania tramwajów na pętli czy przy al. Karkonoskiej.
Zmiany w kursowaniu tramwajów
Ukończenie robót oznacza, że tramwaje powrócą na swoje stałe trasy. Linia numer 6 znów będzie kursować między pętlami Kromera i Krzyki, podczas gdy linie 7 i 17 wrócą na trasę do pętli Klecina. Tym samym, zastępcza linia 717, kursująca dotychczas co 7,5 minuty ulicami Krzycką i Przyjaźni, przestanie funkcjonować.
Plany na przyszłość: przedłużenie trasy
Obecne inwestycje na ul. Przyjaźni to jedynie część większego planu rozwoju komunikacji szynowej w tej części Wrocławia. Miasto przygotowuje się do przedłużenia trasy tramwajowej w kierunku skrzyżowania ulic Karmelkowej i Kupieckiej. Analizowane są dwa warianty: planistyczny oraz społeczny, których ocena wywołuje ożywioną dyskusję wśród mieszkańców.
W ostatnim czasie zakończono konsultacje społeczne, które mają posłużyć do przygotowania szczegółowego raportu. Na jego podstawie władze miejskie zdecydują o wyborze jednego z wariantów. Dolnośląska Pracownia Projektowa, odpowiedzialna za przygotowanie projektów, ma czas do 4 kwietnia 2027 roku na opracowanie koncepcji i uzyskanie niezbędnych zezwoleń administracyjnych.
Harmonogram realizacji inwestycji
Spółka Wrocławskie Inwestycje, będąca inwestorem przedsięwzięcia, przewiduje, że budowa nowego odcinka potrwa około 1,5 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mieszkańcy będą mogli korzystać z nowej trasy pod koniec 2028 roku.