Rekordowe wykroczenia na Sobieskiego: 7 tysięcy naruszeń prędkości w pół roku!

Nowe dane o odcinkowym pomiarze prędkości na alei Jana III Sobieskiego we Wrocławiu wskazują na niespodziewany wzrost liczby wykroczeń, mimo że system miał zwiększać bezpieczeństwo. W pierwszej połowie 2025 roku zanotowano blisko 7 tysięcy przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości.
Wzrost liczby wykroczeń na wrocławskich drogach
System monitorujący prędkość na wyjeździe z Wrocławia ujawnił ponad 6600 naruszeń prędkości w pierwszym półroczu 2025 roku. Początkowo kierowcy dostosowywali się do ograniczeń, jednak w drugim kwartale liczba wykroczeń wzrosła, co wskazuje na niedostateczną przestrzeganie limitu 70 km/h.
Skutki przekroczenia dozwolonej prędkości
Kierowcy przekraczający prędkość o 21 km/h muszą zapłacić 300 zł i otrzymują 5 punktów karnych. Obecnie system nadzoruje tylko jeden kierunek, co ogranicza pełną kontrolę nad ruchem drogowym.
Działanie systemu i jego efekty
System na alei Jana III Sobieskiego działa od grudnia 2024 roku, obejmując odcinek między mostem Bolesława Krzywoustego a ulicą Wilanowską. Mimo że mandaty generują pokaźne sumy, miasto Wrocław nie korzysta z tych środków, gdyż całość jest zarządzana przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Trendy w naruszeniach prędkości
Rok 2025 rozpoczął się optymistycznie, z malejącą liczbą wykroczeń: 1033 w styczniu, 945 w lutym i 734 w marcu. Jednak w kolejnym kwartale liczba naruszeń wzrosła, a w drugim kwartale odnotowano aż o 1257 więcej przypadków niż na początku roku.
Ograniczenia i ich wpływ na kierowców
Obecne ograniczenie prędkości ma na celu dostosowanie się do przyszłych zmian w infrastrukturze miejskiej. Nawet nieznaczne przekroczenie limitu może być bardzo kosztowne, a łączna kwota mandatów przy tak licznych wykroczeniach sięga milionów złotych.
Planowane rozszerzenie systemu monitoringu
Obecne kamery monitorują tylko jeden kierunek jazdy. Rozważane jest zwiększenie nadzoru o jezdnię prowadzącą do centrum miasta, co wstrzymuje brak jednolitych ograniczeń prędkości. Planowane remonty estakad mają rozwiązać ten problem, umożliwiając monitorowanie obu kierunków.
Perspektywy dla odcinkowych pomiarów prędkości we Wrocławiu
Instalacja systemu na alei Sobieskiego to pierwszy krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa drogowego we Wrocławiu. Rozważane są kolejne instalacje tego typu na innych trasach, takich jak autostrada A4 i Autostradowa Obwodnica Wrocławia, co ma na celu zwiększenie kontroli ruchu drogowego w regionie.
Podsumowując, choć system odcinkowego pomiaru prędkości przynosi nieoczekiwane wyzwania, to jego wdrożenie jest istotnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach Wrocławia. Dalsze działania i rozszerzenia systemu mogą przyczynić się do skuteczniejszej kontroli nad ruchem drogowym, co jest niezbędne w dynamicznie rozwijającym się mieście.