MPK Wrocław na tropie nowoczesności – trzech potentatów w walce o 200 autobusów

MPK Wrocław planuje największy od lat zakup nowoczesnych autobusów – nawet 200 nowych pojazdów może wkrótce pojawić się na miejskich trasach. Zakończony właśnie etap przetargu ujawnił, że do rywalizacji przystąpiły trzy czołowe firmy: Solaris, Mercedes oraz MAN. Wszystkie oferowane autobusy będą w pełni klimatyzowane, niskopodłogowe oraz przystosowane dla osób o ograniczonej mobilności.

Nowe autobusy na wrocławskich ulicach – szczegóły przetargu

MPK Wrocław chce zamówić 40 pojazdów, z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 160. Przetarg obejmuje dwa typy autobusów – 19 standardowych (MAXI) oraz 21 przegubowych (MEGA). Wszystkie oferty złożone przez producentów zmieściły się w ustalonym budżecie przewoźnika.

Zamówienie to jest istotne nie tylko z powodu skali, ale także dlatego, że pozwala wrocławskiej komunikacji miejskiej jeszcze przez chwilę korzystać z autobusów z silnikami Diesla. Od przyszłego roku nowe regulacje prawne wymuszą zakup wyłącznie pojazdów niskoemisyjnych, co oznacza, że obecny przetarg jest prawdopodobnie ostatnią taką okazją dla miasta.

Kto zaoferował najkorzystniejsze warunki?

Wrocławskie MPK otrzymało trzy propozycje cenowe:

  • Solaris Bus & Coach – 87 416 100 zł
  • Daimler Buses Polska – 92 336 100 zł
  • MAN Truck & Bus Polska – 108 081 330 zł

Dzięki temu, że żadna z ofert nie przekroczyła przyjętego przez MPK budżetu w wysokości 87,7 mln zł, przewoźnik ma realny wybór spośród uznanych producentów. Teraz rozpoczyna się etap analiz formalnych i prawnych, po którym miasto ogłosi ostatecznego wykonawcę zamówienia.

Zmiany w taborze: pożegnanie z dieslem i inwestycje w przyszłość

Wrocławskie MPK obecnie dysponuje 228 nowoczesnymi autobusami, z których 28 to pojazdy elektryczne. Obserwowany przyspieszony zakup pojazdów z silnikami Diesla to odpowiedź na nadchodzące zmiany w przepisach – od 2025 roku miasto będzie mogło kupować wyłącznie autobusy spełniające rygorystyczne normy emisji spalin. To ostatni moment na wzmocnienie floty pojazdami konwencjonalnymi, które sprawdzają się zwłaszcza podczas awarii infrastruktury lub sytuacji kryzysowych.

Elektryczne autobusy coraz ważniejsze w strategii miasta

Wrocław nie ogranicza się do inwestycji w tradycyjne technologie. Tabor zeroemisyjny stale rośnie – obecnie po mieście jeździ 13 elektrycznych autobusów marki Mercedes, a kolejne 28 jest już zamówionych i sukcesywnie trafia na linie. Dodatkowo w toku jest postępowanie przetargowe dotyczące zakupu następnych 21 elektryków. Docelowo Wrocław planuje mieć ich aż 62, co istotnie poprawi jakość powietrza oraz poziom komfortu pasażerów korzystających z komunikacji publicznej.

Co to oznacza dla mieszkańców?

Dzięki zakupom nowych autobusów mieszkańcy Wrocławia mogą liczyć na wygodniejsze i bardziej dostępne przejazdy – wszystkie pojazdy będą wyposażone w klimatyzację oraz ułatwienia dla osób starszych i niepełnosprawnych. Rozbudowa floty, zarówno tradycyjnej, jak i elektrycznej, to również poprawa punktualności i niezawodności transportu miejskiego, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, gdy autobusy spalinowe mogą przejąć obsługę tras w przypadku problemów z zasilaniem.

W najbliższych tygodniach MPK ogłosi, która z firm dostarczy pierwszą partię nowych autobusów. O kolejnych etapach postępowania będziemy na bieżąco informować.

Źródło: wroclaw.pl