Wrocław wkrótce zmodernizuje rondo Reagana – co nowego w komunikacji?

Wrocław szykuje się do ważnych zmian w sercu komunikacyjnym miasta – rondzie Reagana. Miejski przewoźnik ogłosił poszukiwania firmy, która przygotuje kompleksową dokumentację do przebudowy torowiska. Plany te oznaczają duże wyzwanie logistyczne i szansę na poprawę komfortu dla tysięcy pasażerów korzystających codziennie z tego węzła przesiadkowego. Rondo łączące plac Grunwaldzki oraz ulice Szczytnicką, Piastowską i Marii Curie-Skłodowskiej od lat pełni rolę głównego punktu przesiadkowego dla mieszkańców i studentów. Przyszłe prace modernizacyjne mają nie tylko odnowić infrastrukturę, ale także podnieść standard obsługi podróżnych.

Jak zmieniało się rondo Reagana przez lata?

Od uruchomienia prawie dwie dekady temu, rondo Reagana było wielokrotnie modernizowane. W 2016 roku pojawiły się tu przejścia naziemne, co poprawiło bezpieczeństwo i wygodę pieszych. Cztery lata później, w 2020 roku, nawierzchnia przystanku przeszła gruntowny remont – zrezygnowano z kostki, stawiając na rozwiązania bardziej przyjazne użytkownikom. Drobniejsze prace naprawcze realizowano także w 2022 i 2024 roku. Najnowsza modernizacja planowana jest na rok 2026, co potwierdza, że miejsce to stale dostosowuje się do rosnących potrzeb miasta.

Jakie nowe rozwiązania pojawią się na torowisku?

Torowisko na rondzie Reagana wymaga pilnej odnowy ze względu na stopień zużycia. Miasto planuje wymienić w sumie 2610 metrów toru wraz z betonową nawierzchnią. Przewidziano także wymianę i przesunięcie 16 zwrotnic, a łuki torowe zostaną wyposażone w smarownice, które poprawią trwałość torów. Z myślą o lepszym rozładowaniu ruchu, pojawią się dwa oddzielne tory – jeden poprowadzi w stronę ul. Marii Curie-Skłodowskiej, drugi ułatwi skręt na przystanek „Plac Grunwaldzki”. To wszystko ma usprawnić przejazdy tramwajów i zminimalizować opóźnienia w szczycie.

Lepsza dostępność dla wszystkich pasażerów

Jednym z głównych celów przebudowy jest poprawa dostępności przystanków. Zaplanowano podwyższenie kilku peronów, m.in. na przystanku przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej oraz na wyspie centralnej (perony 1 i 2). Dzięki temu osoby mające trudności z poruszaniem się, rodzice z wózkami czy seniorzy łatwiej wsiądą do tramwajów i autobusów. MPK Wrocław przygotowało już własny pomysł na modernizację, ale przyszły wykonawca dokumentacji przedstawi również swoje propozycje, które mogą dodatkowo ulepszyć projekt.

Kto i kiedy zdecyduje o kształcie inwestycji?

Firmy zainteresowane przygotowaniem dokumentacji projektowej mają czas na składanie ofert do 16 października (do godz. 9:00). O wyborze zdecyduje nie tylko cena (60% punktacji), ale również doświadczenie projektanta z odpowiednimi uprawnieniami (40%). Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał 320 dni na przygotowanie pełnej dokumentacji, co wskazuje, że gotowy projekt poznamy jesienią 2026 roku.

Szerszy plan modernizacji wrocławskich torowisk

Ostatnio miasto znacznie przyspieszyło prace nad poprawą infrastruktury tramwajowej. MPK oraz Wrocławskie Inwestycje rozstrzygnęły niedawno przetarg na projekt nowej trasy na Księże Wielkie. Trwają także postępowania dotyczące dokumentacji dla ulic Teatralnej, Łokietka, mostu Pokoju oraz przebudowy ul. Nowowiejskiej. W przypadku jednej z inwestycji przetarg trzeba było jednak unieważnić z powodu zbyt wysokich kosztów, co pokazuje, że realizacja tych przedsięwzięć nie jest wolna od wyzwań. Wciąż poszukiwani są wykonawcy dla kolejnych etapów – m.in. torowiska przy ul. Mickiewicza.

Co to wszystko oznacza dla mieszkańców? Szykują się istotne zmiany w samym centrum komunikacji publicznej Wrocławia. Modernizacja ronda Reagana to inwestycja, która ma szansę nie tylko wydłużyć trwałość torów, ale też poprawić wygodę i bezpieczeństwo codziennych podróży. Choć na efekty trzeba jeszcze poczekać, już teraz warto śledzić ogłoszenia miasta, by przygotować się na przyszłe zmiany w organizacji ruchu i rozkładach jazdy.