1 mld zł na odbudowę infrastruktury po powodzi: Nowe mosty i drogi do 2028 roku

Ministerstwo Infrastruktury oraz jednostki mu podległe są w trakcie realizacji szeroko zakrojonych prac związanych z likwidacją skutków zeszłorocznej powodzi. Do końca 2028 roku planowane jest przeznaczenie ponad 1 miliarda złotych na te działania. Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji 15 września przedstawił szczegóły dotyczące postępów w odbudowie.
Etapy odbudowy i ich znaczenie
Proces odbudowy infrastruktury po powodzi podzielono na kilka kluczowych etapów. Pierwszym krokiem było przywrócenie pełnej przejezdności na drogach i kolei, co udało się osiągnąć już w październiku 2024 roku. Drugi etap obejmował utworzenie tymczasowych rozwiązań, takich jak most tymczasowy w Głuchołazach. Obecnie trwa trzeci etap, który koncentruje się na budowie trwałych struktur o nowych funkcjonalnościach i lepszej jakości. Przykładem jest nowy most w Głuchołazach, którego wartość wynosi 64 miliony złotych, a który powstanie w nowoczesnej technologii zwiększającej jego odporność.
Zadania i inwestycje wodne
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie jest odpowiedzialne za blisko 600 zadań związanych z odbudową infrastruktury wodnej, których łączna wartość wynosi 314 milionów złotych. Do tej pory ukończono ponad 360 projektów, w tym przebudowę mostu drogowego w Krośnie Odrzańskim. Obecnie trwają prace nad zabezpieczeniem zbiornika Topola na Nysie Kłodzkiej, co jest kluczowym elementem ochrony przeciwpowodziowej w regionie.
Prace na sieciach drogowych
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nadzoruje inwestycje na sieci dróg krajowych w pięciu województwach. Planowane jest wykonanie prac na 538 odcinkach o łącznej wartości 482,3 miliona złotych. Dotychczas zrealizowano 439 zadań utrzymaniowych oraz 31 interwencyjnych. Ważnymi projektami są most w Głuchołazach na DK40, a także odbudowa infrastruktury w Krapkowicach (DK45) i Skorogoszczy (DK94).
Inwestycje kolejowe
PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą intensywne prace zabezpieczające infrastrukturę kolejową. Priorytetem było przywrócenie przejezdności szlaków kolejowych, co już osiągnięto. Obecnie trwają przygotowania do kolejnych inwestycji, które mają na celu modernizację sieci kolejowej oraz zwiększenie jej odporności na przyszłe zagrożenia związane z ekstremalnymi warunkami pogodowymi.
Podsumowując, działania podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury oraz podległe mu jednostki skupiają się na zapewnieniu bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury w obliczu wyzwań związanych z ekstremalnymi warunkami pogodowymi. Dzięki inwestycjom o wartości ponad 1 miliarda złotych, regiony dotknięte powodzią mają szansę na nowoczesną i odporną infrastrukturę.